Algemeen
Hoofddoel: | Na Corona zijn reispatronen veranderd. We zien dat op bepaalde dagen van de week minder mensen het openbaar vervoer gebruiken. Tegelijkertijd leiden de verstedelijking en de mobiliteitstransitie tot meer OV-gebruik. Het is belangrijk om OV-producten aan te bieden die deze groei mogelijk maken. Bovendien hebben meer mensen minder te besteden en vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de sociale functie van het OV. In het coalitieakkoord ‘Aan de slag voor Utrecht’ staat dat de provincie een voor iedereen goed en toegankelijk OV wil en dat de beschikbaarheid van het OV in het landelijk gebied verder wordt onderzocht. Om dit te realiseren werken we verder aan een betaalbaar en dekkend OV-systeem binnen de context van Publieke Mobiliteit. Het doel van Publieke Mobiliteit is het verbeteren van de deur tot deur bereikbaarheid voor iedereen door een betere ketenintegratie van verschillende deelsystemen, zoals OV, flexibel vervoer, deelmobiliteit, doelgroepenvervoer. Binnen het programma ‘Publieke Mobiliteit’ zetten we in op vier pijlers om het hoofddoel van duurzame, gezonde en veilige bereikbaarheid te bereiken:
2. Duurzaam concessiemanagement Het proces om te komen tot publieke Mobiliteit is er een van meerdere jaren. In de termijn van het Uitvoeringsprogramma zetten we in op de transitie van een uitsluitend op OV georiënteerd programma, naar een programma voor publieke mobiliteit. OV en knooppunten vormen kernelementen van publieke mobiliteit. |
---|
Financiële ontwikkeling
Beleidsdoel | Primitieve begroting | Wijzigingen tot voorjaarsrapportage | Stand tot de voorjaarsrapportage | Bijstellingen voorjaarsrapportage | Actuele begroting |
---|---|---|---|---|---|
P5-1 Versterken netwerk | -12.268 | 1.000 | -11.268 | -17 | -11.284 |
P5-2 Duurzaam concessiemanagement | -112.827 | -1.500 | -114.327 | -17.665 | -131.992 |
P5-3 Aantrekkelijke knooppunten | -1.552 | 500 | -1.052 | -2.010 | -3.062 |
P5-4 Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf | -31.005 | 0 | -31.005 | -50 | -31.055 |
Totaal voor bestemming | -157.652 | 0 | -157.652 | -19.741 | -177.393 |
Mutaties reserves | 25.465 | 25.465 | 25.465 | ||
Saldo na bestemming | -132.187 | -132.187 | -19.741 | -151.928 |
Toelichting financiële ontwikkeling
Begrotingswijziging | Baten wijziging | Lasten wijziging | Saldo wijzging |
---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | 0 | 102 | -102 |
Cao aanpassing vanaf sept 2024. | 0 | 102 | -102 |
Ontwikkelingen in programma's | 0 | 19.639 | -19.639 |
Decentralisatie uitkering Verkeer en Vervoer | 0 | 17.639 | -17.639 |
Bij de septembercirculaire 2024 zijn de middelen vanuit de motie-Bikker (€ 9,341 mln. + € 8.298 mln. = € 17,639 mln.) vanaf 2025 structureel toegevoegd aan het provinciefonds. De Bikker-gelden ten behoeve van de tariefsverhoging (€ 9,341 mln.) wordt doorgezet naar de vervoerders. De Bikker gelden voor de instandhouding € 8,298 mln. worden gebruikt om de kwaliteit van de dienstregeling te waarborgen. Voorgesteld wordt om deze gelden vanuit het begrotingssaldo toe te voegen aan het budget voor de concessies. | |||
Verschuiving vanwege nieuw Bereikbaarheidsprogramma | 0 | 2.000 | -2.000 |
In het nieuwe Bereikbaarheidsprogramma is het budget voor de subsidies Fiets in de keten ondergebracht bij programma Publieke mobiliteit. In de begroting was dit nog niet gecorrigeerd. Daarnaast worden er vanaf 2026 middelen vanuit Publieke mobiliteit ingezet bij het programma Gezond en veilig. | |||
Totaal begrotingswijzigingen | 0 | 19.741 | -19.741 |