Algemeen
Hoofddoel: | De regio Utrecht groeit de komende jaren flink. Om die groei mogelijk te kunnen maken én tegelijkertijd de doelen voor gezondheid en klimaat te kunnen halen zetten we met het programma gezonde en veilige mobiliteit in op het realiseren van de juiste mix van actieve mobiliteit, openbaar vervoer en schone automobiliteit en goederenvervoer. Daarbij bewaken én verbeteren we de veiligheid van állen die aan het verkeer deelnemen. We zetten in op veranderingen in reisgedrag door in bestaande én nieuwe woongebieden rekening te houden met deze principes. Dat doen we via planvormingsprocessen (samen gezonde groei bereikbaar maken), het bieden van benodigde faciliteiten (zoals meer fietsen over een sterk netwerk, laadinfrastructuur stimuleren, overslagvoorzieningen) en het informeren en motiveren van weggebruikers (verschonen van mobiliteit). Waar nodig treffen we bovendien maatregelen voor veilige infrastructuur en verkeersveilig gedrag. In 2025 willen we komen tot afspraken met Rijk en regio voor de verdere verstedelijking van de Zuidwestkant van de regio Utrecht. De uitkomsten daarvan zullen impact hebben op de activiteiten en inzet van financiële middelen komende jaren. In 2025 wordt de uitspraak van de Raad van State over het Tracébesluit Ring Utrecht verwacht. We zetten erop in om met het Rijk tot goede afspraken te komen voor alle hoofdwegenprojecten in onze provincie zowel Hoevelaken als de Ring Utrecht (inclusief de Noordelijke Randweg Utrecht) |
---|
Financiële ontwikkeling
Beleidsdoel | Primitieve begroting | Wijzigingen tot voorjaarsrapportage | Stand tot de voorjaarsrapportage | Bijstellingen voorjaarsrapportage | Actuele begroting |
---|---|---|---|---|---|
P6-1 Meer fietsen over een sterker netwerk | -26.801 | 0 | -26.801 | 1.974 | -24.827 |
P6-2 Veiligere infrastructuur en gedrag | -4.945 | 0 | -4.945 | -16 | -4.960 |
P6-3 Samen gezonde groei bereikbaar maken | -12.466 | -1.402 | -13.868 | -18 | -13.886 |
P6-4 Verschonen mobiliteit | -2.036 | 0 | -2.036 | -11 | -2.047 |
Totaal voor bestemming | -46.247 | -1.402 | -47.649 | 1.929 | -45.720 |
Mutaties reserves | -3.775 | 1.402 | -2.373 | -2.373 | |
Saldo na bestemming | -50.022 | -50.022 | 1.929 | -48.093 |
Toelichting financiële ontwikkeling
Begrotingswijziging | Baten wijziging | Lasten wijziging | Saldo wijzging |
---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | 0 | 71 | -71 |
Cao aanpassing vanaf sept 2024. | 0 | 71 | -71 |
Ontwikkelingen in programma's | 0 | -2.000 | 2.000 |
Verschuiving vanwege nieuw Bereikbaarheidsprogramma | 0 | -2.000 | 2.000 |
In het nieuwe Bereikbaarheidsprogramma is het budget voor de subsidies Fiets in de keten ondergebracht bij programma Publieke mobiliteit. In de begroting was dit nog niet gecorrigeerd. Daarnaast worden er vanaf 2026 middelen vanuit Publieke mobiliteit ingezet bij het programma Gezond en veilig. | |||
Totaal begrotingswijzigingen | 0 | -1.929 | 1.929 |